Empatia, wiedza, równowaga – wsparcie dla uczniów neuroróżnorodnych i nauczycieli, którzy im towarzyszą

Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale przede wszystkim przestrzeń relacji, emocji i różnorodnych potrzeb. Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu coraz częściej stają się częścią szkolnych społeczności, co stanowi ważną wartość i szansę dla całej edukacji. Jednocześnie rodzi to pytanie: jak skutecznie ich wspierać, nie tracąc z oczu pozostałych uczniów ani własnego dobrostanu?

Dzieci neuroróżnorodne potrzebują akceptacji, zrozumienia i struktur, które wspierają ich rozwój. Nauczyciele natomiast rzetelnej wiedzy, praktycznych narzędzi i życzliwego wsparcia, które pozwolą im działać z większą pewnością i spokojem. Odpowiedzią na te potrzeby jest organizowana przez Uniwersytety WSB Merito, Uniwersytet Dolnośląski DSW i Uniwersytet Civitas V edycja ogólnopolskiej konferencji dla nauczycielipod hasłem: „Uczeń z ADHD i w spektrum autyzmu. Jak mądrze towarzyszyć i wspierać?”. Wydarzenie odbędzie się 16 października 2025 roku w formule online.

W programie znajdą się zarówno inspirujące wykłady, jak i praktyczne warsztaty prowadzone przez ekspertów z obszaru psychologii, pedagogiki i edukacji specjalnej. Prelegenci podzielą się praktycznymi strategiami, które można wdrożyć od razu w pracy z uczniami, w budowaniu współpracy z rodzicami oraz w dbaniu o własny dobrostan nauczyciela. W trakcie spotkania zostaną poruszone m.in. takie tematy, jak:

  • diagnoza jako narzędzie wspierania rozwoju ucznia,
  • prawa i obowiązki nauczyciela w pracy z uczniem z niepełnosprawnością,
  • gdy ADHD i autyzm idą w parze – o dzieciach, które nie mieszczą się w schematach,
  • uważność w edukacji – wsparcie dla uczniów i nauczycieli,
  • budowanie mostu porozumienia między szkołą a rodzicami.

W części warsztatowej uczestnicy wybiorą zajęcia dopasowane do swoich potrzeb, m.in.:

  • jak wspierać dzieci z podwójną diagnozą (AuDHD),
  • jak tworzyć środowisko wsparcia dla ucznia neuroróżnorodnego,
  • jak rozpoznawać i reagować w sytuacji kryzysu dziecka,
  • praktyczne ćwiczenia z uważności i dbania o własny dobrostan.

Konferencja jest bezpłatna i otwarta dla wszystkich nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych, dyrektorów, specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą, a także osób zainteresowanych tematem wydarzenia.

Każdy uczestnik może otrzymać dwa zaświadczenia, potwierdzające udział w części wykładowej oraz wybranym warsztacie. Ponadto osoby zarejestrowane otrzymają dostęp do związanych z tematem konferencji podcastów oraz ilustracji przygotowanych przez rysowniczkę biznesową Joannę Matuszewicz-Pawłowską, które będą stanowić podsumowanie prelekcji i praktyczne wsparcie. Uczestnicy będą mogli je wykorzystać jako inspirację w codziennej pracy, podzielić się nimi z innymi nauczycielami czy wracać do nich przy planowaniu zajęć.

Partnerami wydarzenia są: Fundacja ALEKlasa, Autism Team, Fundacja EduMind, Wydawnictwo Klett, Głos Nauczycielski, Charaktery, Psycholog Dzieci i Młodzieży, Psychologia w Praktyce, Pedagog Online.

Szczegółowy programu i formularz zgłoszeniowy dostępne na stronie: Konferencja dla nauczycieli: Uczniowie z ADHD i w spektrum autyzmu.